Zapisnik sa 17. sjednice Općinskog vijeća Tešanj (drugi nastavak)

Z A P I S N I K


17. (TEMATSKE) SJEDNICE (DRUGI NASTAVAK)


OPĆINSKOG VIJEĆA TEŠANJ, ODRŽANE DANA 14.01.2010. GODINE (PETAK)


U SALI OPĆINSKOG VIJEĆA TEŠANJ, S POČETKOM U 14,00 SATI


Sjednici je prisustvovo 21 odnosno 22 vijećnika (vijećnik Kurdić Hamdo u 14,07 sati).


Odsutni: vijećnici Kruško Zehrudin, Kurdić Hamdo, Smailbegović Benjamin i Ostrvica Amela.


GOSTI: Predstavnici JP i JU (direktori i predsjednici Skupština i Upravnih odbora) i Općinski načelnik sa saradnicima.


            SREDSTVA JAVNOG INFORMISANJA:


Predstavnici TV «Smart» Tešanj i novinar Halid Fejzić.


Tonski zapis i Zapisnik vodi Zahir Ibrahimkadić.


 Sjednicom predsjedava predsjedavajući Općinskog vijeća gosp. Vedran Kaser.



 


 Poslije prozivke vijećnika predsjedavajući Vijeća je konstatovao da današnjoj sjednici Vijeća od ukupno 25 vijećnika prisustvuje 21 vijećnik, čime su se stekli uslovi za punovažno odlučivanje, otvorio nastavak 17. (tematske) sjednice Vijeća i proglasio je javnom, te u ime Vijeća i u svoje lično ime pozdravio prisutne goste i predstavnike medija.


Ad. 1


Predsjedavajući Vijeća je ukratko podsjetio prisutne na dosadašnje aktivnosti vezane za ovu sjednicu, a zatim otvorio raspravu po ovoj tački dnevnog reda:


– vijećnik Amir Kurtić je u ime Kluba vijećnika SDA saopštio da danas neće iznositi zaključke koje su od ranije pripremili za ove tačke jer smatraju da se puno zakasnilo, s obzirom da se radi o izvještajima za 2009. godinu, pa da predlažu da se izvještaji za 2010. godinu što prije dostave kako bi se o njima mogla obaviti rasprava i donijeti određeni zaključci, ukazujući da su traženi dodatni obimni materijali uveliko ugrozili dignitet Vijeća i zamolio vijećnike da ubuduće o tome vode računa.


– vijećnik Sejid Brka je izrazio neslaganje sa svojim prethodnikom, da su na mjestu primjedbe da se ova sjednica previše razvukla, ali da je klub vijećnika BPS SH bio spreman za ovu sjednicu od njenog početka i da se ipak ima o čemu raspravljati, da im se prigovorilo da su puno tražili putem dodatnih materijala ali da su oni na bazi tih podataka dobili realniju sliku o ovoj problematici, te pročitao pripremljen tekst za diskusiju (priloženo u pisanoj i elektronskoj formi):


 Na osnovu Izvještaja o poslovanju javnih preduzeća u 2009.godini, generalno se može konstatovati činjenica da su javna preduzeća u 2009. godini ispunila osnovnu funkcionalnu ulogu u našoj zajednici radi čega su i formirani, što je dobro.


 Međutim, sama činjenica pozitivnog ili negativnog poslovanja nije dovoljna da se sagledaju svi elementi uspješnosti vođenja jedne firme, te se potrebno upustiti u analitiku poslovanja po više elemenata kako bi se dobila realna slika. U tom smislu, za konačnu ocjenu  poslovanja su nam nedostajali već traženi podaci  koji se odnose na analitičke kartice troškova, oko čega se neopravdano „podigla prašina“ sa različitim negativnim komentarima, koje ovom prilikom radi raspoloživog vremena ne možemo stići značajnije komentarisati, ali kroz pretres ovog dnevnog reda i zaključke koje ćemo na kraju predložiti, biće sasvim jasni naši motivi ovakvog pristupa ovom pitanju.


 Navest ćemo samo nekoliko motiva:


–  Izvještaji JP  u dosadašnjem  periodu su uglavnom rutinski provođeni kroz proceduru upoznavanja osnivača (mislimo na Opć. Vijeće)  koji se nije analitički upuštao u njihov sadržaj, te su izvještaji u punom kapacitetu na sjednicama OV bili samo jedna od mnogih tačaka dnevnog reda, pri čemu ih je bilo nemoguće objektivno analizirati.


Takav pristup osnivača ovim izvještajima je znatan broj ovih institucija praktično u potpunosti osamostalio do te mjere da su neke postale svrha same sebi. Ne zaboravimo da su sve ove institucije od strane osnivača formirane sa ciljem da prije svega budu servis određenih usluga građanima, međutim, mnogo je primjera po kojima se taj cilj izgubio.


– Iskustvo je pokazalo da kada nekoj od ovih institucija dobro ide, to je uspjeh menadžmenta. A kada krene loše, menadžment smjernice, pomoć i rješenje problema traži od osnivača, što je slučaj i u nekim od ovih izvještaja.


– Zato ne možemo shvatiti zašto tolika negativa prema traženju analitičkih kartica troškova pri činjenici da nekoliko firmi posluje negativno!  Zamislite situaciju da imenovani rukovodilac privatne firme osporava dati te podatke njenom vlasniku! Šta bi se tom rukovodiocu dogodilo?


Naš je cilj da odnos menadžmenata prema institucijama koje predstavljaju bude baš kao prema privatnoj firmi sa svim elementima odgovornosti i kreativnosti. Da li je to realno? Mnogi će reći da nije, ali naš konačni cilj mora biti upravo to i na tome planiramo istrajati.


Koliku ćemo kao klub imati podršku, to ovisi o svim ljudima u ovoj sali, odnosno o stepenu njihove tolerancije ili standardima uspješnosti koje vidimo ili ne vidimo na jednak način.


 Zato Vas molimo da prihvatite činjenicu da smo mi kao vijećnici u posmatranju uspješnosti rada JP (a i JU) u dvostrukoj ulozi: kao predstavnici građana čije interese zastupamo na jedan način i kao predstavnici osnivača čije interese takođe moramo da štitimo, na drugi način.


 A sada ćemo u ovom obraćanju dati  globalne primjedbe koje se odnose cirkularno na sva JP, a potom ćemo dati naše mišljenje za svako od njih posebno.


–          Izvještaji su rađeni po tipskom obrascu što je dobro, ali nije dobro što sva JP nisu obradila sva tražena


       pitanja što zamagljuje stvarno stanje, te se neki pokazatelji ne mogu parcijalno analizirati niti porediti


       između JP  (prilog tabela).


–          Izvještaji po ovom modelu obrasca daju elemente za praćenje globalnog finansijskog poslovanja,  ali       


       sadržavaju vrlo malo ili nikako elemenata o konkretnim pokazateljima o obimu rada  institucija u  smislu


       broja obrađenih slučajeva, zahtjeva, intervencija, broj učinjenih usluga i sl.,  što su sve realni parametri


       procjene i ocjene opravdanosti formiranja svih institucija i njihovih karakterističnih službi, a za koje niko


       nema pravo reći da to osnivača ne interesuje.


–          Istina je da su sva  tri JP  poslovala pozitivno, ali i činjenica da je neto prihod Veterinarske stanice manji za 96.663 KM u odnosu na prošlu godinu.


–          Iako je proglašena godina štednje na svim nivoima društva, neto plaće u  JP (izuzev Veterinarske stanice) su povećane.


Istovremeno, rashodi i posebno zakoniti dodaci su povećani.


–          U ovom izvještajnom periodu je zaposleno 4 nova lica (2 u Veterin. i 2 u Radu) dok je jedno lice u Toplani prekinulo radni odnos


–          Iskazana neto dobit JP  u poređenju sa sličnim ili istim firmama u okruženju je blago rečeno simbolična. Ovdje svima postavljamo pitanje:“Da su JP privatna, kakvi bi ovi izvještaji bili i koliko dobiti bi ostvarili?“ 


Kakvo je stanje u sličnim firmama našeg okruženja – nije problem provjeriti, što svima predlažemo.


Problem je što ovo pitanje sebi ne  postavljaju rukovodstva JP.


–          Ono što je još karakteristično za ove Izvještaje je i slijedeće: U razvijanju vizija i dugoročnih ciljeva, izjave menadžmenata su uglavnom uopštene i pune fraza bez konkretnih  radnji, postupaka i posebno programa i projekata. Izuzetak je nadzorni odbor Toplane koji je bio konkretan u izdavanju smjernica za naredni period.


–          Neki menadžmenti JP od osnivača traže smjernice za dalji rad, umjesto da osnivaču kao stručna lica predlažu konkretna rješenja za unapređenje postojećeg stanja, što je apsolutna zamjena teza, a time i generalno pogrešan pristup povjerenim i preuzetim obavezama i dakako, njihovoj odgovornosti


–          Istovremeno našim JP nisu strana ni monopolistička ponašanja, što je u totalnoj suprotnosti sa ciljem formiranja istih.


–          Sve izvještaje su prihvatili upravni organi  koji nemaju  primjedbi na iste, odnosno rad neposrednih rukovodilaca firmi, ili su te primjedbe samo simbolične. To samo znači da nadzorni odbori ne pokazuju kreativnost za funkcionalnu ulogu koja im je povjerena, te se svode na formalan rad i nezamjeranje, čime u potrebnoj mjeri  ne štite interese građana i ne ispunjavaju povjerenje društvene zajednice koje im je ukazala.


            U prilog ovoj  tvrdnji je sve naprijed navedeno, što treba i mora biti predmet interesovanja NO, kao i mnoga druga pitanja karakteristična za svako JP koja građani  žele da se riješe ili unaprijede.


 Pošto neki od menadžmenata JP od osnivača otvoreno traže smjernice za rad u narednom periodu, mi ćemo u nastavku rada iznijeti naše mišljenje za svako od  JP, kao i prijedloge zaključaka koji se tiču svih JP generalno i svakog od njih pojedinačno.


 – vijećnika Esmir Subašić je kazao:Prije nego što kandidujemo zaključke po ovoj problematici, moramo konstatovati činjenicu  da mi imamo vrlo jasan i transparentan cilj šta u ovom sektoru želimo unaprijediti u interesu građana naše općine bez obzira šta o tome mislio bilo ko pojedinačno. Želimo postaviti instituciju Vijeća kao osnivača JU i JP na mjesto koje mu pripada, a isto tako i sva druga lica na javnim funkcijama po liniji odgovornosti (direktori, UO i NO) bez obzira koliko se to kome sviđalo. Maksimalno ćemo se zalagati za domaćinski odnos u upravljanju ovim institucijama, njihovu kreativnost u funkcionalnim zadacima, korektan odnos sa građanima i na kraju, profitabilnost koju ćemo cijeniti i mjeriti sa istim i sličnim privatnim firmama u našem okruženju.


 U tom cilju, Vijeću predlažemo:


 1. zaključak


Do naredne tematske sjednice OV (izvještaji za 2010.g.) posebnom Odlukom Općinskom vijeću pripremiti prijedlog o izdvajanju dobiti javnih preduzeća i profitabilnih javnih ustanova kroz utvrđeni procenat od neto prihoda na posebnu-namjensku stavku Centra za socijalni rad  (procenti od institucije do institucije mogu biti različiti).


Iz tog fonda, posebnim pravilnikom ili kriterijima Centra, socijalno ugroženim, odnosno ekstra siromašnim porodicama, putem odabrane institucije (d.o.o. i sl.) obezbjeđivati robne pakete, školski pribor i sezonsku odjeću i obuću za djecu iz tih porodica.


 2. zaključak


Uvažavajući kolektivne ugovore, ali i aktuelnu ekonomsku situaciju radi koje su doneseni posebni restriktivni zakoni, za naredna tri mjeseca Općinskom vijeću pripremiti prijedlog Odluke kojom se u svim JP i JU na jedinstven način sistemski regulišu:


–          plaće uposlenika i naknade upravnih i nadzornih odbora   na bazi prosječne plaće FBiH, a u odnosu na plaću Načelnika i naknadu vijećnika


–          topli obrok, regres i putni troškovi


–          stimulativne mjere isključivo za uštede i nove razvojne projekte


–          na osnovu ove Odluke, sve institucije na koje se ista odnosi, svoja normativna dokumenta po navedenim pitanjima imaju uskladiti u roku od dva mjeseca


 3. zaključak


Menadžmenti javnih preduzeća i javnih ustanova, a posebno upravni i nadzorni odbori, moraju pokazati puno veću kreativnost i odgovornost za funkcionalnu ulogu koja im je povjerena i za koju su plaćeni, te Načelniku, a time i Općinskom vijeću, biti stručni savjetnici po zaduženim oblastima, odnosno djelatnostima.


 4. zaključak


Pasivne i nekreativne članove UO i NO, kao i direktore smjenjivati, a kreativne dodatno stimulisati.


 5. zaključak


Obzirom da je upravni odbor Opće bolnice još uvijek u istom sastavu koji je stajao iza poznatih  događaja sa i oko direktora, na osnovu člana 19. stav 1. Zakona o ministarskim, Vladinim i drugim imenovanjima FBiH i člana 14. stav 27. Statuta Općine, zadužujemo Načelnika da odmah preispita rad Upravnog odbora Opće bolnice Tešanj i o tome izvijesti Općinsko vijeće.


 6. zaključak


Zadužuje se Načelnik da najmanje dva puta godišnje planira održavanje zajedničke sjednice sa svim poslanicima Općine Tešanj na višim instancama i menadžmentima JP i JU (i škola). Cilj tih sjednica treba biti upoznavanje poslanika sa svim projektima čiju bi implementaciju kod nadležnih viših institucija kroz sve političke subjekte oni lobirali.


 7. zaključak


Da se za naredni period Izvještaji o radu javnih preduzeća i javnih ustanova prošire i pokazateljima o radu: po broju obrađenih predmeta, slučajeva, manifestacija, pacijenata po službama, članova, priključaka i sl., kao i drugim pokazateljima obima rada što zavisi od djelatnosti institucije koja izvještaj obrađuje, čime će osnivač imati jasniju sliku i o njenom obimu rada i radnom angažovanju, a ne isključivo o njenom finans. Poslovanju (na što se dosadašnji metod izrade izvještaja uglavnom i odnosio).


 8. zaključak


Zadužuju se rukovodstva svih javnih preduzeća i javnih ustanova da se do naredne tematske sjednice (izvještaji za 2010.g.) uz izvještaje o poslovanju Općinskom vijeću očituju po svim iznesenim primjedbama, mišljenjima, prijedlozima i inicijativama koje su iznesene u toku sjednice i predlože plan mjera unapređenja stanja. 


 9. zaključak


Sve javne ustanove i javna preduzeća će u narednom periodu na osnovu sistematizacije radnih mjesta i pisanog obrazloženja, odobrenje za prijem novog osoblja tražiti od Načelnika Općine (kao zastupnika osnivača JU ili JP).


 Iako je kvalitet izvještaja takav kakav jeste. Iako je iznešeno puno primjedbi, mada neka pitanja u ovoj fazi nisu ni dodirnuta. Iako je od strane nekih kritizera na klub BPS-a stavljeno „zvono“ sa negativnim komentarima, uz usvajanje ovih zaključaka za koje smatramo da su realni i korektni, Klub BPS – Sefer Halilović je spreman podržati sve kandidovane izvještaje.


 – vijećnik Edin Hadžalić je u ime Kluba vijećnika SBiH je kazao da je sada kasno raspravljati o izvještajima iz 2009. godine, da građani nisu zadovoljni uslugama JP „RAD“ i „Toplana“, da se u izvještajima mnogo toga ne vidi i da se zbog toga danas neće izjašnjavati.


– vijećnik Amir Kurtić je ukazao da je SBiH zajedno sa drugim strankama u ranijem periodu tražila prekid i odlaganje ove sjednice, a da je SDA oba puta tražila da se sjednica odmah nastavi.


– vijećnik Munevera Alić je replicirala vijećniku Kurtiću kazavši da je privi put sjednica prekinuta jer nisu probavljeni svi traženi materijali, a da je drugi puta odložena jer nije bilo predlagača što je odluka cijelog Vijeća a ne nekih stranaka, te da je ponosna što je SBiH učinila sve da sve bude kako valja.


– vijećnik Amir Kurtić je replicirao kazavši da dodatni materijal nije bio ni potreban i da ga većina vijećnika vjerovatno nije ni pogledala, naglašavajući da Vijeće ne treba da se spušta na taj nivo.


– vijećnik Munevera Alić je pojasnila da SBiH nije tražila analitičke kartice od JP i JU ali da su podržali zahtjev za njihovu dostavu, te da su vijećnici njihovog Kluba pročitali cjelokupni dostavljeni materijal.


– vijećnik Adem Huskić se, između ostalog,  složio da je današnja rasprava o izvještajima JP i JU za 2009. godinu besmislena i da su svi u Vijeću krivi za nastalo zakašnjenje, da je predsjedavajući Vijeća imao mogućnost i prekinuo sjednicu a zatim to ponovio i drugi puta iako nije pitao vijećnike niti je tada njemu lično htio dati riječ, da je trebao nastavak sjednice zakazati isti mjesec ili što prije, a ne da se ovoliko čeka, te da oni neće danas diskutovati, ali hoće o izvještajima za 2010. godinu koji će uskoro biti na Vijeću.


– predsjedavajući Vijeća je pojasnio da je prvi puta traženo da se dostavi traženi materijal i da je zbog toga prekinuta ova sjednica, a da je drugi puta ona prekinuta u skladu sa zaključkom Vijeća sa 8. sjednice jer nije bilo prisutnog predlagača na sjednici, iz čega je vidljivo da on nije samoinicijativno prekidao ovu sjednicu.


– vijećnik Adem Huskić je replicirao kazavši da Vijeće uvijek može promijeniti svoj raniji zaključak.


– vijećnik Sejid Brka je saopštio da se ne slaže sa diskusijom vijećnika Huskića jer je i tada BPS SH imao dobru namjeru, da su analitičke kartice tražili nakon toga iz njih doznali mnogo podataka, te pomenuo više takvih primjera za JP i JU.


 Pauza u radu Vijeća trajala je od 14,50 do 15,00 sati.


  Općinsko vijeće Tešanj je razmatrajući prijedlog vijećnika Amira Kurtića sa 18 glasova “ZA” i  5 glasova „uzdržan“ donijelo slijedeći  


ZAKLJUČAK


Da se izvještaji za 2010. godinu o radu JP i JU dostave Vijeću što prije i da se o tome provede rasprava na sjednici Općinskog vijeća.


 Općinsko vijeće Tešanj je, razmatrajući prijedlog  Kluba vijećnika BPS SH (broj 2), sa 18 glasova “ZA” i  5 glasova „uzdržan“ donijelo slijedeći  


ZAKLJUČAK


Uvažavajući kolektivne ugovore, ali i aktuelnu ekonomsku situaciju radi koje su doneseni posebni restriktivni zakoni, za naredna tri mjeseca Općinskom vijeću pripremiti prijedlog Odluke kojom se u svim JP i JU na jedinstven način sistemski regulišu:


–          plaće uposlenika i naknade upravnih i nadzornih odbora   na bazi prosječne plaće FBiH, a u odnosu na plaću Načelnika i naknadu vijećnika,


–          topli obrok, regres i putni troškovi,


–          stimulativne mjere isključivo za uštede i nove razvojne projekte,


–          na osnovu ove Odluke, sve institucije na koje se ista odnosi, svoja normativna dokumenta po navedenim pitanjima imaju uskladiti u roku od dva mjeseca.


 Zaključci predloženi od BPS SH:


1. – 5 glasova „ZA“, 1 glas „protiv“ i 17 glasova „uzdržan“,


3. – 8 glasova „ZA“, 1 glas „protiv“ i 14 glasova „uzdržan“,


4. – 7 glasova „ZA“ i 16 glasova „uzdržan“,


5. – 5 glasova „ZA“, 2 glasa „protiv“ i 16 glasova „uzdržan“,


6. – 7 glasova „ZA“, 1 glas „protiv“ i 15 glasova „uzdržan“,


7. – 7 glasova „ZA“ i 16 glasova „uzdržan“,


8. – 8 glasova „ZA“ i 15 glasova „uzdržan“,


9. – 5 glasova „ZA“, 3 glasa „protiv“ i 15 glasova „uzdržan“.


 Prima se na znanje Informacija o radu i poslovanju javnih preduzeća u 2009. godini – 23 glasa „uzdržan“ (bez glasova ZA i „protiv“) – nije prošla.


 Ad. 2


Prima se na znanje Informacija o radu i poslovanju javnih ustanova u 2009. godini – 23 glasa „uzdržan“ (bez glasova ZA i „protiv“) – nije prošla.


 Nakon toga predsjedavajući Vijeća se svima zahvalio na prisustvovanju današnjoj sjednici i zaključio rad 17. sjednice Općinskog vijeća Tešanj (drugi nastavak) u 15,09 sati.


 


ZAPISNIČAR:


Zahir Ibrahimkadić                                                                


                                                                                                        PREDSJEDAVAJUĆI VIJEĆA                                                                                                   


                                                                                                        Vedran Kaser, dipl.ing.inf.teh.